14. 12. 2020

Albi tužka kouzelné čtení – recenze

Albi tužka je „kouzelné“ pero, které dětem otevře nečekaný svět s množstvím informací, které by se jinak do tak malých knih nevešlo. Jde o elektronické zařízení, které obsahuje vnitřní paměť a po kliknutí na vybraná místa v knihách z řady Albi kouzelné čtení promlouvá k dětem.

Představení Albi tužky

Albi tužka se prodává v apartním kufříku, a to buď samostatně, nebo v sadě s vybranými knihami z edice kouzelné čtení. V balení najdete samotnou tužku s šikovným plastovým podstavcem, kabelem pro nabíjení a nahrávání nových audio soborů, nabíječkou, návodem a kartou umožňující nahrát vlastní zvukové záznamy, třeba vlastní písničky.

Samotná tužka je plastová, ale je ergonomicky dobře provedená a dobře se drží v ruce. Zapíná a vypíná se velkým tlačítkem uprostřed. Zapnout tužku tudíž zvládnou i malé děti. To, že je tužka zapnutá poznáte podle barevného podsvícení a blikání usměvavé tváře na vrcholu tužky. Na pravé straně najdete tlačítka pro ovládání hlasitosti a vstup pro sluchátka (klasický Jack 3,5 mm). Na levé straně je pak zdířka pro kabel určený buď pro nabíjení, nebo pro nahrání audio souborů nových knih a vstup pro paměťovou kartu, která je šikovně zabezpečena proti šťouravým dětským ručkám šroubkem. Samotný reproduktor je umístěný v „hlavě“ tužky s usmívajícím se obličejem.

Albi kouzelná tužka - kufřík
Albi tužka - pohled
Albi kouzelná tužka - popis

Jak Albi tužka funguje

Albi tužku můžete použít buď pro zaznamenání a následné přehrávání vlastních nahrávek. Ale to není její hlavní funkce. Tou je obrovská spousta informací ukrytých v audio souborech. Budete k tomu ale potřebovat dokoupit knihy z edice Albi kouzelné čtení. Těch už vyšlo velké množství, takže je z čeho vybírat. V edici najdete knihy jak pro nejmenší, tak pro starší děti. Zpívánky, angličtinu, encyklopedie a mnoho dalšího.

V době, kdy koupíte Albi tužku jsou v tužce nahrané již vydané knihy. Pokud si později zakoupíte nově vydané knihy nezoufejte, na stránkách Albi si poté zdarma stáhnete audio soubor, který pomocí kabelu nahrajete do tužky a můžete novou knihu i s tužkou bez obav používat dál.

Samotné ovládání je jednoduché a zvládnou ho sami děti od cca 3 let. Na začátku každé knihy je ikonka pro „zapnutí“. Tužkou lehce ťuknete na tuto ikonu a tužka díky tomu zjistí o jakou jde knihu a bude vám pouštět informace z dané knihy. Což znamená, že před prohlížením každé knihy je potřeba ji nejprve takto „aktivovat“, jinak budete poslouchat informace patřící do jiné knihy.

Na každé dvou stránce je pak sada ikon, které dávají tužce vědět, jak moc obsáhlé informace má pouštět. Od jednoduchých informací, které stačí pro menší děti až po komplexnější informace a rozšířené texty. Pro hravé děti jsou pak na každé dvoustraně připravené kvízy ve třech úrovních. K určení správné odpovědi pak slouží ikony A B C. K dispozici pak jsou i ikonky pro zopakování a pozastavení přehrávání. Na každé dvou straně tak strávíte opravdu hodně času. A děti to navíc baví.

Ovládání je opravdu snadné a pro zapnutí stačí lehký stisk velkého modrého tlačítka. Pro vypnutí je potřeba naopak dlouhý stisk. Čímž se předejde náhodnému vypnutí v dětských rukách. Tužka je lehká, takže i v malých dětských ručičkách se drží snadno. Je ovšem poněkud masivní, ale děti si nestěžují, takže to zvládají. Výdrž je dostatečně dlouhá a při každodenním používání vydrží na jedno nabití i několik dní.

Jako nevýhodu vnímám skutečnost, že je potřeba se tužkou dotknout botu v knize tak, že tužka musí být skoro kolmo. Což v dětských ručičkách občas působí potíž a musí tak svou volbu i několikrát opakovat.

Klady a zápory

Klady

+ mnoho a mnoho hodin zábavy
+ velké množství knih pro všechny věkové kategorie
+ děti to opravdu baví
+ snadné ovládání

Zápory

– vyšší cena
– nutnost držet tužku kolmo ke knize

Závěr

Albi tužka a kouzelné čtení poskytne opravdu dlouhé a dlouhé hodiny zábavy a množství informací, které leckdy ani jako dospěláci nevíme. Je odolná a má velkou výdrž. Ovládání je jednoduchá a po krátkém zaučení s ní zvládnou pracovat i tříleté děti. Kromě klasického poslechu může dětem sloužit i jako svého druhu záznamník. Ale hlavně, děti to baví a dokážou nad knihami strávit opravdu mnoho času a zároveň se tak dozvídají nové informace a nenásilně se tak učí. Nicméně je potřeba počítat s tím, že bude potřeba dokupovat další a další knihy.